מלגזה
הינה כלי עבודה מכאני נייד, והיא נחשבת למאד בטוחה. המהירות המותרת
לנהוג במלגזות נמוכה, מכיוון שהיא מיועדת לשינוע של סחורות ומשטחים במקומות צרים
וקטנים יחסית. יכולת התמרון של המלגזה מצויינת, וזאת תודות למערכת היגוי מיוחדת.
כל הנתונים מצביעים על כך שלא צריכות להתרחש תאונות מלגזה. אבל בפועל, כאשר
מוסיפים למלגזה את המשקלים שהיא אמורה להוביל, לחץ שמופעל על המלגזן לעבוד מהר
יותר, ולהספיק עוד ועוד, הדבר מוביל לעליית רף הסיכון לתאונות. נוסיף לכך את
העובדה שמפעיל המלגזה אינו מחוייב בחגירת חגורת בטיחות בזמן העבודה, ונקבל מתכון
לתאונות אפשריות, ואפילו קטלניות.
תאונות
מלגזה בארץ
הסטטיסטיקה
מראה כי בישראל מתרחשות בממוצע 5 תאונות קטלניות עם מלגזות, ועוד מספר רב
של תאונות לא קטלניות. רוב התאונות מתרחשות בחודשי הקיץ החמים, ואחת הסיבות לכך
מוסברת על ידי העובדה, שתאי הנהיגה של מלגזות אינם סגורים וממוזגים. נתון נוסף
וחשוב הוא ש - 80% מהתאונות עם מלגזות מתרחשות כאשר למפעיל המלגזה אין רשיון לכלי
זה. סוגי התאונות השכיחים ביותר עם מלגזות הם:
·
תאונת מלגזה עם רכב אחר במתחם הפריקה
והעמסה
·
תאונת מלגזה כתוצאה מהעמסת יתר של
המלגזה, והיגוי לא נכון
·
דריסת אדם הנמצא מאחורי או לפני המלגזה
כאשר למפעיל שדה ראייה מוגבל
·
הטענה לא נכונה של הסחורה על המלגזה
ונפילתה
·
הטענה לא נכונה של המדפים, ונפילת
הסחורה המוטענת
הפעלה
לא נכונה של המלגזה מובילה ואסונות
![]() |
עבודה נכונה עם מלגזה מונעת תאונות |
כפי
שנאמר, אחוז גדול מהתאונות מתרחשות כאשר למפעיל המלגזה אין רשיון, והוא עובד ללא
נסיון או מיומנות. כל מלגזה מיועדת להעביר עומסים שונים שנקבעים על ידי היצרן. כל
יצרן קובע עומס מקסימאלי המותר להוביל מבחינת בטיחות הכלי והפעלתו. אנשים ללא
נסיון או רשיון, לרוב עוברים על הוראות היצרן, בטוחים שהם יותר חכמים ממי שתכנן את
הכלי, ומעמיסים עליו משקלים הרבה יותר גדולים מהמותר. פעולה זו גורמת לרבות
מהתאונות עם מלגזות.
את
המלגזה יש להכיר היטב, ואת דרכי הנהיגה בה. יש להכיר את מרכז הכובד שלה גם כשאין
עליה עומס כלל. נתונים אלה מודפסים על גבי המלגזה עצמה, שכן העמסת מטען ללא הבנת
מרכז הכובד עלולה להוביל להתהפכות המלגזה, ולפגיעה בה ובחיי המפעיל או כל אדם אחר
הנמצא בקרבתה.
היגוי
לא נכון של
המלגזה גם הוא גורם לתאונות רבות. חשוב לזכור כי ההיגוי של מלגזה נעשה על ידי
הגלגלים האחוריים ולא הקדמיים. עובדה זו הופכת את המלגזה לבעלת כושר תמרון
מעולה, אבל הדבר מצריך הכשרה ומיומנות רבים. בניגוד לרכב המנווט עם גלגלים
קדמיים שמתיישרים לאחר סיבוב, גלגלי המלגזה נשארים במצבם, והמשך הנסיעה יהיה לפי
הזווית שלהם. מפעיל לא מיומן או ללא רשיון, שאינו רגיל בנהיגה מסוג זה, ימצא עצמו
מתהפך או גורם לנזק רב לסחורה שאותה הוא מוביל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה